Dagligvaregigant genvinder pris med egen private label-serie
Fødevarebranchen løber med næsten alle topplaceringerne på årets liste over de mest bæredygtige brands - Sustainable Brand Index.
I 2024-udgaven af bæredygtighedsindekset er det kun Lego og de store dagligvarekæders mærker, der blander sig i top 10.
Sustainable Brand Index
- Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser.
- Undersøgelsen består i 2024 af 1600 brands inden for 36 brancher.
- Dertil kommer 80.500 forbrugerinterviews i Europa.
- Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.
Kilde: Sustainable Brand Index
Coop Danmarks grønne private label Änglamark kommer ganske vist ind som nummer et, men det økologiske mejeri Thise i Rostrup på sydsiden af Limfjorden ligner også en stor vinder.
Thise-mærket indtager andenpladsen på listen - og produkterne i en af Änglamark-mærkets største kategorier, mejeri, kommer også fra Thise.
Sustainable Brand Index, top 10 / 2023
- Änglamark
- Thise Mejeri
- Rema 1000
- ØGO
- Naturmælk
- Aarstiderne
- Lego
- Friland
- Urtekram
- Coop
Kilde: SB Insight
I en pressemeddelelse fra Coop siger Erik Elvingsson Hedén, der som stifter står bag bæredygtigheds-indekset Sustainable Brand Index:
- Änglamark har en lang historie i Danmark og har gennem mange år opbygget en høj forbrugertillid. Historien om, at Änglamark er varer af høj kvalitet, som er gode for mennesker og miljø, bliver opfattet som troværdig, og det er derfor, at Änglamark tager et år mere på førstepladsen, mens resten af markedet taber pusten, siger han.
Rankingen er baseret på 12.000 danske forbrugeres vurdering af 253 brands fordelt på 25 brancher.
Kendetegnende for 2024-udgaven af Sustainable Brand Index er i øvrigt, at forbrugernes vurdering af de enkelte mærkers bæredygtighed er faldet kraftigt.
I Danmark er den gennemsnitlige vurdering dykket fra 55 procent af den maksimale score i 2023 til kun 35 procent i år.